مسئولان در ریاست‌های زراعت، آبیاری و مالداری هلمند و کندهار، می‌گویند که بیش از هزار فارم گاوداری در این دو ولایت فعالیت دارند که از این شمار فارم‌ها، روزانه ۱۵۰ هزار لیتر شیر تازه به دست‌ می‌آید.

عتیق‌الله، مدیر عمومی مالداری ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار، می‌گوید که ۹۵۰ فارم گاوداری در این ولایت فعالیت دارند که در این شمار فارم‌ها، روزانه ۱۲۰ هزار لیتر شیر تازه تولید می‌شود. او می‌افزاید: «بر اساس برآورد ما ۹۵۰ فارم گاوداری در کندهار فعال است که روزانه تقریباً ۱۲۰ هزار لیتر شیر تولید می‌کنند»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

شاه‌محمد، مدیر عمومی مالداری ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هلمند نیز، می‌گوید که روزانه بیش از ۳۰ هزار لیتر شیر تازه در فارم‌های گاوداری تولید می‌شود و نیازمندی باشندگان این ولایت را بر طرف می‌کند. «روزانه ۳۰ تا ۳۲ هزار لیتر شیر از فارم‌های گاوداری و گاودارانی که در خانه‌ی شان گاو پرورش می‌دهند گردآوری می‌شود.»

مسئولان در ریاست‌های زارعت، آبیاری و مالداری هلمند و کندهار، می‌افزایند که تلاش‌ها برای معیاری‌سازی فارم‌های گاوداری ادامه دارد.

در سوی دیگر، شماری از فارم‌داران در هلمند، می‌گویند که نبود بازار فروش، آشنایی‌نداشتن با روش‌های معیاری فارم‌داری و استفاده از شیرهای وارداتی، درآمد آنان را کاهش داده است.

 حکمت‌الله، فارم‌دار در هلمند، با نارضایتی از نبود بازار فروش، می‌گوید: «مشکل ما در بخش فارم‌داری سرد‌بودن بازار و پایین‌بودن بهای محصول است. سال گذشته چهار‌ونیم کیلوگرام شیر را ۱۵۰ افغانی می‌فروختیم؛ اما امسال ۱۲۰ افغانی می‌فروشیم.»

عبدالخالق، دیگر فارم‌دار نیز، می‌گوید: «مشکلات ما این است که  بازار فروش شیر پایین است؛ وقتی شیر را برای فروش به بازار می‌بریم، بهای خرید پایین است و با پول اندکی که به دست می‌آوریم حتا نمی‌توانیم به گاوهای ما علوفه بخریم.»

شیر تولیدشده در هلمند و کندهار از سوی کارخانه‌ی خصوصی «میلکو» گردآوری و از آن، ۳۶ گونه فرآورده‌ی لبنی تهیه و به بازارها عرضه می‌شود.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

 جلال‌احمد جلال، مسئول کارخانه‌ی میلکو، می‌گوید: «روزانه ۵۰ هزار لیتر شیر از کندهار و هلمند جمع‌آوری می‌کنیم و تقریبا پنج هزار گاودار از یک کیلوگرام تا هزار کیلوگرام برای ما شیر می‌آورند»

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی ریاست‌های زراعت، آبیاری و مالداری هلمند و کندهار در حال حاضر هزار و ۳۰ فارم گاوداری در این دو ولایت فعالیت دارند و شیر تولیدشده در این شمار فارم‌ها، افزون بر رفع نیازمندی‌های باشندگان هلمند و کندهار به ولایت‌های هم‌جوار نیز فرستاده می‌شود.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: