روزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز گذشته (جمعه، ۱ سرطان) در نشست شورای امنیت این سازمان، گفته که در نزدیک به سه سال پسین، با وجود فراهم‌شدن هفت میلیارد دالر کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان، هنوز هم نیازهای بشری در این کشور به گونه‌ی گسترده ادامه دارد.

دفتر هم‌آهنگ‌کننده‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا) نیز، در نشست شورای امنیت، گفته که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز جدی دارند. لیزا دوتن، مدیر مالی این نهاد، افزوده که بازگشت شهروندان افغانستان از ایران و پاکستان و رویدادهای طبیعی به ویژه سیلاب‌ها، نقش مهمی در افزایش و ادامه‌ی نیازمندی‌های بشری در افغانستان داشته است.

در سوی دیگر، شماری از آسیب‌دیدگان سیلاب‌های پسین و بازگشت‌کنندگان از پاکستان، با شکایت از وضعیت بد زندگی و نبود فرصت‌های شغلی، می‌گویند که این روزها توانایی تأمین نیازهای خوراکی شان را ندارند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

زرین، باشنده‌ی غور که از سیلاب‌های پسین آسیب دیده است، می‌گوید که همه داشته‌هایش را در سیلاب‌ها از دست داده است. او می‌افزاید: «خانه و دیگر وسایل زندگی داشتیم، همه را سیل برد؛ ۱۳ تن در یک خانواده زندگی می‌کنیم و بی‌‌سرپرست استیم؛ همه زندگی ما را سیل برد و ما از این وضعیت نگران استیم.»

عبدالله، باشنده‌ی ننگرهار که به تازگی از پاکستان بازگشته است نیز، می‌گوید: «ما از پاکستان آمده‌ایم؛ در خانه‌ی اجاره‌ای زندگی می‌کنیم؛ وضعیت اقتصادی ما خراب است و کار نیست؛ حالا کمک‌ها هم متوقف شده است.»

به گفته‌ی اوچا، نزدیک به ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند افغانستان، در سال روان میلادی به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند.

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) نیز، در تازه‌ترین گزارش خود از تأثیرهای منفی تغییرهای آب‌وهوایی بر امنیت غذایی کودکان در افغانستان نگرانی کرده و گفته که در حال حاضر، بیش از ۸۷۵ هزار کودک زیر پنج سال در این کشور از سوء‌تغذیه‌ی شدید رنج می‌برند. یونیسف، افزوده که نبود غذا و آب آشامیدنی پاک در بخش‌های سیلاب‌زده، کودکان بیش‌تری را بیمار می‌‌کند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

احمد، از آسیب‌دیدگان سیلاب در غور، می‌گوید که کودکانش به دلیل زندگی‌کردن در خیمه، بیمار شده است. او می‌افزاید: «خانه و دیگر داشته‌های ما را سیلاب برد؛ در خیمه زندگی می‌کنیم؛ شب‌ها سرد و روزها بسیار گرم است به همین دلیل کودکانم از گرمی زیاد اسهال و بیمار شده اند.»

معصومه، باشنده‌ی دایکندی که کودک یک‌ساله‌‌اش به سوء‌تغذیه دچار است نیز، می‌گوید: «وضعیت اقتصادی ما خیلی خراب است؛ در هنگام بارداری تغذیه‌ی درست نشده‌ام به همین خاطر کودکم سوء‌تغذی شد؛ در هنگام بارداری تنها نان خشک خورده‌ام؛ از نظر  مواد خوراکی خیلی ضعیف استیم.»

سازمان ملل متحد در حالی از ادامه‌ی نیازهای انسان‌دوستانه در افغانستان نگرانی دارد که بیش‌تر نهادهای امدادرسان جهانی از کم‌بود بودجه برای رسیدگی به نیازمندان هشدار داده بودند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: