وزارت معادن و پترولیم، هیئتی را به ریاست مشاور ارشد این وزارت به چین فرستاده است. بر بنیاد معلومات وزارت معادن و پترولیم، این هیئت به ریاست وحیدالله حلیمی، مشاور ارشد این وزارت، به دعوت رسمی چین به این کشور سفر کرده است.

همایون افغان، سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم، در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گوید که قرار است این هیئت در یک نشست بزرگ در باره‌ی استخراج منابع معدنی اشتراک کند.

سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم، می‌افزاید: «این هیئت به منظور اشتراک در کنفرانس استخراج منابع معدنی و نمایش‌گاه ترویج هم‌کاری معدنی برای آینده‌ی بهتر، دوشنبه عازم چین شد. قرار است در این کنفرانس نمایندگان بیش از ۷۰ کشور اشتراک کنند و در بخش‌های مختلف معادن بحث و تبادل نظر خواهند کرد.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

بر بنیاد معلومات وزارت معادن و پترولیم، هم‌اکنون شرکت‌های چینی طی چهار قرارداد در معدن‌های مس عینک لوگر، حوزه‌ی نفتی آمو دریا و معدن طلای تخار سرمایه‌گذاری کرده‌ اند.

با این حال، آگاهان، نگرانی‌هایی نسبت به قرارداد استخراج معادن با چین دارند و تأکید می‌کنند که بایستی بر بنیاد قراردادهای شرکت‌های چینی مجبور باشند تا بخش‌های پروسس و ماشینری معادن افغانستان را در داخل کشور انجام دهند.

محمدزلمی افغانیار پوپل، آگاه مسائل سیاسی، در این باره می‌گوید: «در راستای استخراج و به قرارداددادن معادن افغانستان با چین باید از احتیاط کار گرفته شود. اگر آن‌ها معادن را می‌خواهند، باید پروسس در داخل افغانستان شود؛ چین امروز شکل نوین استثمار اقتصادی نوین است، چین ایران و پاکستان را تحت سلطه‌ی خود قرار داده و می‌خواهد این گونه برنامه‌ را در افغانستان داشته باشد.»

با این همه، برخی دیگر از آگاهان، می‌گویند که هم‌اکنون معادن افغانستان و قرارداد آن با چین، مسئله‌ی اساسی و سازنده در روابط میان افغانستان و چین است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

مجددالدین خراسانی، آگاه روابط بین‌الملل، باور دارد که قرارداد استخراج معادن با چین، در کنار مزیت‌های اقتصادی می‌تواند در بخش امنیت نیز اثرگذار باشد.

او می‌‌گوید: «اگر چین حضور دیپلماتیک و اقتصادی در افغانستان داشته باشد، وضعیت امنیت افغانستان و منطقه را رصد بکند؛ برای همین، این قراردادها در کنار اهمیت اقتصادی، تأثیراتی روی امنیت هم دارد.»

گفتنی است که پس از روی‌کارآمدن امارت اسلامی، چین از جمله کشورهایی بوده که برای تقویت روابط با کابل و سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان، بیش‌تر اعلام آمادگی کرده است.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: