مسئولان در وزارت صحت عامه، امروز در برنامه‌ای به مناسبت «روز جهانی بینایی» می‌گویند که اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در افغانستان به بیماری‌های گوناگون چشم مبتلا اند.

عبدالولی حقانی، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه، می‌گوید که سالانه ۲۵ هزار تن در افغانستان به دلیل ابتلا به بیماری‌های چشم یا صدمه‌دیدن، بینایی یک چشم خود را از دست می‌دهند. او می‌افزاید: «بیماری‌های چشم در کشور از مشکلات جدی در بخش صحت است. بر اساس ارزیابی‌های سازمان صحی جهان، میزان نابینایان در افغانستان میان ۱.۵ تا دو میلیون تن است. نزدیک به ۱.۵ میلیون تن در کشور از ضعف بینایی رنج می‌برند.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

شماری از پزشکان، کم‌بود امکانات درمانی و کادر پزشکی در بخش درمان بیماری‌های چشم را از چالش‌های جدی در برابر سکتور بهداشت افغانستان می‌دانند.

آغامحمد عابد طوطاخیل، پزشک چشم و آمر هم‌آهنگی ملی و مراقبت‌های بهداشتی چشم در وزارت صحت عامه، می‌گوید که کم‌بود پزشک در بخش چشم ارائه‌ی خدمات درمانی را با مشکل روبه‌رو کرده است. «بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت، برای هر یک میلیون تن باید ۷۶ متخصص چشم وجود داشته باشد، در حالی که در افغانستان تنها چهار متخصص برای هر یک میلیون تن فعالیت می‌کند.»

ظاهرگل زدران، رییس شفاخانه‌ی ملی و تخصصی نور در کابل، می‌گوید که برای بهبود ارائه‌ی خدمات درمانی باید برنامه‌های ارتقای ظرفیت به پزشکان چشم راه‌اندازی شود. او می‌افزاید: «باید برنامه‌های آموزشی برگزار شود و آن‌ها را به بیرون بفرستیم تا با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند. زمانی که بیماری ‌درست تشخیص داده شود، معالجه‌ی آن نیز بهتر انجام می‌شود.»

شماری از پزشکان حرکت‌های غیرارادی، لکه‌های سرخ، قهوه‌ای یا خاکستری، اشک زیاد و خارش چشم را از نشانه‌های اصلی بیماری‌های چشم عنوان می‌کنند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

نعیم‌الله صافی، نماینده‌ی سازمان جهانی بهداشت که در این برنامه حضور داشت، می‌گوید که این نهاد امکانات لازم برای درمان بیماران چشم در افغانستان را فراهم می‌کند. «اگر بیماری‌های چشم به‌موقع تشخیص شوند، می‌توان از پیش‌رفت آن‌ها پیش‌گیری کرد. ما از برنامه‌های درمانی چشم در افغانستان پشتیبانی و امکانات فنی لازم را فراهم می‌کنیم.»

 ۱۴ اکتبر از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌ هدف افزایش آگاهی درباره‌ی اهمیت بینایی، به نام روز جهانی بینایی نام‌گذاری شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: