امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی حکومت سرپرست، گفته در بسیاری از حمله‌هایی که در سه سال پسین به نام داعش در افغانستان انجام شده، شهروندان دیگر کشورها دست داشته اند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

ضیااحمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه، امروز (جمعه، ۱۳ میزان) در خبرنامه‌‌ای در حساب کاربری اکس خود، نوشته که متقی این موضوع را در سخن‌رانی‌اش در ششمین نشست «فرمت مسکو» مطرح کرده و از کشورهای منطقه خواسته که برای پیش‌گیری از سربازگیری شهروندان شان از سوی داعش و فرستادن آن‌ها به افغانستان و دیگر کشورها، با امارت اسلامی هم‌کاری کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه، افزوده که از چندی به این سو داعش توانسته در بیرون از مرزهای افغانستان مرکزهای «تجهیز و تربیت» ایجاد کند. «با استفاده از این فرصت از همه کشورهای منطقه خواهان هم‌کاری در قسمت پیش‌گیری سربازگیری از اتباع شان توسط داعش و بعد فرستادن شان به افغانستان و دیگر کشورها جهت انجام عملیات تخریب‌کارانه می‌باشیم.»

امیرخان متقی، گفته که نگرانی‌ کشورها از وجود تهدیدهای امنیتی از افغانستان بی‌اساس است و امارت اسلامی اجازه نمی‌دهد خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها استفاده شود.

او، در بخش دیگری از سخنانش، از قاچاق نوع پروسس‌شده‌ی مواد مخدر به افغانستان نگرانی کرده و از کشورهای منطقه خواسته که برای پیش‌گیری از قاچاق این مواد با امارت اسلامی هم‌کاری کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه، از کشورهای شرکت‌کننده در نشست فرمت مسکو خواسته که این نشست را به یک روند هم‌کاری میان افغانستان و منطقه بدل کنند.

مبارزه با مواد مخدر، تأمین امنیت سراسری، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها، از دیگر موضوع‌هایی بوده که امیرخان متقی در نشست فرمت مسکو به آن پرداخته است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

ششمین نشست فرمت مسکو در باره‌ی افغانستان، امروز با حضور نمایندگان روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، اوزبیکستان و حکومت سرپرست افغانستان، در شهر کازان روسیه برگزار شد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: