ایران سه‌شنبه‌شب، ۱۰ میزان، با شلیک حدود ۲۰۰ موشک به شمول موشک‌های بالستیک، بر اسرائیل حمله کرد. سپاه پاسداران ایران، با پخش بیانیه‌ای هشدار داده است که در صورت پاسخ اسرائیل، این حمله‌ها تکرار خواهد شد.

از سوی دیگر، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران، با پخش پیامی در حساب کاربری اکس خود، هدف این حمله را «دفاع از منافع کشورش» عنوان کرده است. او هم‌چنان خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که ایران جنگ‌طلب نیست؛ اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه‌‎ی ایران، گفته که حدود ۹۰ درصد موشک‌های شلیک‌شده از سوی این کشور بر اسرائیل، به هدف‌های مورد نظر برخورد کرده؛ اما کاخ سفید ادعا کرده که بخشی عمده‌ا‌ی از این موشک‌ها ره‌گیری و منهدم شده است.

سیدعباس عراقچی، افزوده است: «بالای ۹۰ درصد موشک‌های ما را نتوانستد ره‌گیری بکنند و به اهداف خودش اصابت کرده است. به هر حال، ما کشورهای دیگر را قبلاً هم گفته بودیم و این بار هم می‌گوییم که هر که فضای خودش را در اختیار دشمنان قرار بده، از نظر ما مسئول شمرده می‌شود.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

پس از این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یک نشست خبری با اشاره به شلیک موشک‌های بالستیک ایران به سمت اسرائیل، گفته که ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

او افزوده است: «ایران امشب اشتباه بزرگی کرد و بهای آن را خواهد پرداخت. رژیم ایران عزم ما برای دفاع از خود و عزم ما برای انتقام‌گیری از دشمنان ما را درک نمی‌کند. ما به قاعده‌ا‌ی که تعیین کرده‌ایم، پایبند خواهیم ماند. هر کس به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد.»

در سوی دیگر، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، گفته است که به نظر نمی‌رسد حمله‌ی ایران مؤثر بوده باشد. بایدن، تأکید کرده است که پیامدهای این حمله برای تهران هنوز مشخص نیست.

او افزوده است: «ما هنوز در حال بررسی تأثیرهای این حمله هستیم؛ اما بر اساس آن چه تا کنون می‌دانیم، به نظر می‌رسد این حمله ناکام و بی‌اثر بوده است. این نشان‌دهنده‌ی توانایی نظامی اسرائیل و ایالات متحده است.»

در همین حال، حمله‌ی موشکی ایران بر اسرائیل، با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان هم‌راه شده است. امریکا، بریتانیا، فرانسه و شماری دیگر از کشورها این حمله را محکوم کرده ‌اند. در بیش‌تر واکنش‌ها از طرف‌های درگیر خواسته شده است که از دامن‌زدن به تنش‌ها در خاورمیانه خودداری کنند.

برخی از آگاهان روابط بین‌الملل، می‌گویند که اسرائیل از آغاز تلاش کرده است تا به گونه‌ی مستقیم پای ایران را به جنگ مستقیم بکشاند.

طاهر عرفانی، آگاه روابط بین‌الملل، می‌گوید با توجه به این که اسرائیل با طرف‌های مختلف چون حزب‌الله‌ لبنان و حماس در غزه درگیر جنگ است، نمی‌تواند پاسخ گسترده به ایران بدهد. او می‌افزاید که امریکا نیز تلاش خواهد کرد که پاسخ اسرائیل محدود باشد تا از یک جنگ تمام‌عیار در منطقه پیش‌گیری شود.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

طاهر عرفانی، تأکید می‌کند: «توان اسرائیل به آن مقدار نیست که بتواند در مقابل جمهوری اسلامی ایران مقابل جنگ شود. از طرفی دیگر، ایالات متحده سعی خواهد کرد که وارد یک جنگ تمام‌عیار با ایران نشود؛ چون به هر حال می‌داند که پیامدهایش به خاورمیانه، منافع امریکا و موجودیت اسرائیل وحشت‌ناک خواهد بود. به همین دلیل‌ها، احساس می‌شود که واکنش اسرائیل، یک واکنش محدود خواهد بود.»

عبدالناصر شفیق، دیگر آگاه روابط بین‌الملل، حمله‌ی سه‌شنبه‌شب ایران بر اسرائیل را حق دفاع مشروع این کشور عنوان می‌کند.

او می‌افزاید: «با وجودی که ایران این حق را بر اساس دفاع مشروع داشت و اسرائیل چندین بار بر سرزمین ایران و بر مناطقی که با کشور ایران پیمان امنیتی دارد، این‌ها حمله کردند. به این اساس، اگر ایران جواب داد، یک جواب سمبولیک خواهد داد؛ اما اگر جواب سخت‌گیرانه بود، من فکر می‌کنم که اسرائیل همه منطقه را و دوست‌های ایران را به یک جنگ تمام‌عیار دعوت خواهد کرد.»

گفتنی است که کشورهای اسپانیا، آلمان و جاپان، نیز حمله‌ی ایران بر اسرائیل را محکوم کرده و خواستار کاهش تنش در خاورمیانه شده ‌اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: