مسئولان در بانک مرکزی افغانستان، می‌گویند که ارزش افغانی در برابر دالر در یک سال گذشته، ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است.

حسیب‌الله نوری، سخن‌گوی بانک مرکزی افغانستان، می‌گوید که تطبیق سیاست‌های معقول این بانک، پیش‌گیری از قاچاق ارزها، رشد صادرات، آغاز پروژه‌های ملی و منطقه‌ای در افغانستان، از مهم‌ترین عامل‌های افزایش ارزش افغانی در برابر دالر است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

او می‌افزاید: «هدف بانک مرکزی ثبات قیمت‌های داخلی است و همواره تلاش کرده تا از ارزش افغانی به خوبی حفاظت کند و از این طریق به هدف اولیه‌ی خود که ثبات قیمت‌های داخلی است، خود را برساند. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در یک سال گذشته ارزش افغانی در برابر دالر ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است.»

بر اساس اطلاعات معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای امارت اسلامی، سال گذشته یک دالر امریکایی به ۷۸.۸۶ افغانی تبادله می‌شد؛ اما امسال یک دالر به ۶۸.۸۸ افغانی تبادله می‌شود.

با این که ارزش افغانی در برابر دالر افزایش قابل توجهی داشته؛ اما در بهای کالاهای اساسی در بازارهای افغانستان تغییر چندانی نیامده است.

تاج‌محمد تلاش، آگاه مسائل اقتصادی، می‌گوید که با افزایش ارزش افغانی، باید بهای مواد خوراکی نیز کاهش یابد. «خصوصاً شهرداری‌ها این مسئولیت را دارند که زمانی که افغانی ارزش خود را در برابر ارزهای خارجی به دست می‌آورد، نرخ مواد اولیه باید به سمت کاهش برود.»

با این همه، نعمت‌الله بارکزی، مشاور امور فرهنگی شهرداری کابل، می‌گوید که با افزایش ارزش افغانی در برابر دالر، بهای مواد خوراکی نیز کاهش یافته است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

او می‌افزاید: «قطعاً این تغییرات در مواد غذایی نیز رخ داده است. چهار ماه است که قیمت دالر ۷۰ افغانی بود و اکنون به ۶۸ افغانی رسیده است. زمانی که دالر ۷۸.۸۰ افغانی بود، یک بوری آرد تا ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ افغانی در بازار به فروش می‌رسید؛ اما اکنون ۱۵۰۰ افغانی است.»

بر اساس معلومات اتحادیه‌ی صرافان سرای شهزاده‌ی شهر کابل، روز سه‌شنبه، ۱۰ میزان، یک دالر به ۶۸ افغانی و ۵۰ پول در بازارهای کابل معامله شده است.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: