خبرگزاری «ریانووستی» روسیه، گزارش داده که امارت اسلامی با ارسال نامه‌ای به یوری اوشاکوف، دست‌یار ولادیمیر پوتین، خواستار شرکت در نشست آینده‌ی اعضای بریکس شده است.

این خبرگزاری، افزوده که نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی، نامه‌ای را به دست‌یار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، فرستاده و در آن آمده است: «ما به شرکت یک هیئت بلندپایه از خود به شمول عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرای امارت اسلامی، در نشست بریکس علاقه‌مندیم.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

بریکس، سازمان بین‌المللی متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهور در جهان است که برزیل، روسیه، هند، چین وافریقای جنوبی از اعضای آن است و این سازمان در آغاز سال روان میلادی به عضویت مصر، عربستان سعودی، ایران، امارات متحده‌ی عربی و ایتوپی رأی مثبت داد.

پیش‌تر روسیه اعلام کرده بود که نشست آینده‌ی بریکس روی توسعه‌ی هم‌کاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، متمرکز خواهد بود.

شماری از کارشناسان مسائل اقتصادی، می‌گویند که حضور نماینده‌ی امارت اسلامی در نشست آینده‌ی بریکس، به بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان کمک می‌کند.

تاج‌محمد تلاش، کارشناس مسائل اقتصادی، می‌گوید که حضور نماینده‌ی امارت اسلامی در نشست آینده‌ی بریکس، زمینه را برای جلب هم‌کاری‌ها با افغانستان فراهم خواهد کرد. او می‌افزاید: «از نگاه اصول اقتصادی، تطبیق پروژه‌های منطقه‌ای بسیار اهمیت اساسی دارد و برای مبارزه با ناداری و بی‌کاری، تطبیق پروژه‌های منطقه‌ای و هم‌چنان مسائل مالی منطقه‌ای زمینی و هوایی بسیار مهم است. دوم، در بخش تروریزم، نقش اساسی دارد و امکان برنامه‌ریزی دادوستد وسایل نظامی میان کشورها برای مبارزه‌ی مشترک نیز وجود دارد.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

محمد‌رفیق صادق‌یار، دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز، می‌گوید: «افغانستان در قلب آسیا واقع شده و همه کشورهای منطقه نیاز ویژه‌ به ثبات اقتصادی و نظامی دارند. امیدواریم که نماینده‌ای از افغانستان نیز به این نشست دعوت شود.»

قرار است نشست آینده‌ی بریکس که از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار ‌شود و رهبران آن، افزودن بر دیگر موضوع‌ها در باره‌ی پذیرش اعضای جدید نیز گفت‌وگو کنند.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: