قرار است وضعیت افغانستان در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۸ ماه روان خورشیدی، مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد. بر بنیاد اعلامیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ریاست این نشست را تانیا فاجون، وزیر امور خارجه‌ی اسلوونی خواهد داشت و روزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما و همین گونه سیما باهوس، رییس بخش زنان سازمان ملل متحد و یک نماینده از جانب جامعه‌ی مدنی افغانستان، نیز در این نشست سخن‌رانی خواهند کرد.

گفته می‌شود که این نشست بیش‌تر متمرکز به وضعیت زنان و دختران در افغانستان خواهد بود به ویژه وضعیت زنان و دختران با عملی‌سازی قانون تازه‌توشیح‌شده‌ی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر امارت اسلامی. در اعلامیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره‌ی برنامه‌های این شورا در جریان ماه سپتمبر هرچند از کشوری نام برده نشده‌؛ اما تأکید شده که صدور اعلامیه‌ی انتقادی شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره‌ی قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با مخالفت دو عضو این شورا روبه‌رو شده‌ است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

محمدزلمی افغانیار پوپل، آگاه مسائل سیاسی، در مورد این گونه نشست‌ها در باره‌ی افغانستان می‌گوید: «در سه سال‌ گذشته ده‌ها نشست بین‌المللی برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار شد که برخی از آن‌ها را شورای امنیت سازمان ملل متحد میزبانی کرد، اعلامیه صادر کردند و تقبیح کردند. امیدوار هستم که مداخله‌ی شان را کنار بگذارند.»

عبدالقدیر قانت، دیگر آگاه مسائل سیاسی، نیز در مورد این گونه نشست‌ها در باره‌ی افغانستان می‌گوید: «شورای امنیت بارها نشست برگزار کرده و خواسته‌هایی در مورد حقوق بشر داشته ‌است. حالا این نشست در حالی برگزار می‌شود که اختلاف‌ها روی قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شدت گرفته ‌است.»

با این حال، این آگاهان، تأکید دارند که نشست‌های سازمان ملل متحد پیرامون افغانستان در سه سال گذشته نه تنها به یک راه حل و تفاهم با حکومت کنونی نینجامیده؛ بل سبب تشدید اختلاف‌ها میان حکومت سرپرست و سازمان ملل متحد نیز شده؛ تقابلی که به باور آگاهان بیش از هر کسی شهروندان افغانستان را زیان‌مند کرده و در یک وضعیت مبهم سیاسی قرار داده‌ است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

نجیب‌الرحمان شمال، یکی دیگر از آگاهان مسائل سیاسی، نیز در این باره می‌گوید: «در ادامه‌ی این اختلاف‌ها، ممکن است جهان برای تحریم‌های بیش‌تر و کاهش کمک‌ها تصمیم بگیرد که این به هیچ وجه به نفع مردم افغانستان نیست. امیدوار هستیم که حکومت فعلی به حل مشکلات خود با جهان بیش‌تر تلاش کند.»

هرچند امارت اسلامی مشخصاً در باره‌ی نشست آینده‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنشی نشان نداده؛ اما پیش از این بارها گفته که موفقیت هر گونه نشست در باره‌ی افغانستان، نیازمند حضور نماینده‌ای از جانب این حکومت است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: