شماری از باشندگان هلمند که برای درمان کودکان شان به شفاخانه‌ی ولایتی این ولایت مراجعه کرده اند، به سلام‌وطندار می‌گویند که با فرارسیدن زمستان، شمار کودکان مبتلا به بیماری‌های فصلی افزایش یافته است.

آنان می‌گویند که فقر سبب شده است تا نتوانند برای فرزندان خود پوشاک گرم تهیه کنند؛ چیزی که باعث شده بیماری‌های فصلی مانند سینه‌بغل در میان آن‌ها گسترش یابد.

علی‌محمد، باشنده‌ی هلمند که کودکش را به شفاخانه آورده است، می‌گوید: «من از ولسوالی کجکی به این جا آمده‌ام. کودکانم همه مریض اند و به دلیل مشکلات اقتصادی، نمی‌توانیم خانه و کودکان را گرم نگه داریم.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

بازمحمد، دیگر باشنده‌ی هلمند که کودکش را به شفاخانه آورده است، نیز می‌گوید: «کودکم سینه‌بغل است. در مناطق دوردست درمان‌گاه وجود ندارد، امروز چهارمین بار است که آمده‌‌ام. اقتصاد ما ضعیف است، نمی‌توانیم برای بخاری سوخت بخریم.»

در همین حال، لعل‌محمد، یک تن دیگر از باشندگان هلمند که فرزندش را برای درمان به شفاخانه‌ی ولایتی این ولایت آورده است، با شکایت از نبود مرکزهای صحی در بیش‌تر بخش‌های هلمند، می‌گوید که در این شفاخانه نیز خدمات درستی به مردم ارائه نمی‌شود.

او می‌افزاید: «وقتی به شفاخانه می‌آییم، سردی هوا ما را اذیت می‌کند؛ زیرا برای بیمارداران جایی وجود ندارد. گاهی اتفاق افتاده که کودک شفا یافته؛ اما خود ما مریض شدیم.»

از سویی هم، مسئولان ریاست صحت عامه‌ی هلمند با تأیید افزایش بیماری‌های فصلی در این ولایت، می‌گویند که آمادگی‌ها برای پیش‌گیری آن جریان دارد.

سید‌احمد سعید، رییس صحت عامه‌ی هلمند، می‌گوید: «با فرارسیدن زمستان، بیماری‌های فصلی افزایش می‌یابد؛ اما ما برای زمستان امسال تمام امکانات و دارو را در اختیار داریم و هر چه زودتر بر بیماری‌های فصلی غلبه خواهیم کرد.»

با این حال، شماری از کارشناسان مسائل صحی توصیه می‌کنند که برای پیش‌گیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های فصلی، باید به آن‌ها پوشاک گرم پوشانده شود و نیز رعایت دستورهای صحی را به آن‌ها باید آموزش داد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

خلیل‌احمد، کارشناس مسائل صحی، به سلام‌وطندار می‌گوید: «آسان‌ترین راه برای محافظت از کودکان در برابر بیماری‌های زمستانی، توجه به نظافت و گرم‎‌نگه‌داشتن آن‌ها است.»

گفتنی است که روز گذشته، روز جهانی پوشش صحی همگانی بود. در افغانستان اما بیش‌تر شهروندان آن، به خدمات اولیه‌ی صحی به گونه‌ی رایگان دست‌رسی ندارند.

سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی پوشش صحی همگانی، از کشورها خواسته است که در این زمینه تلاش کنند و سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری انجام دهند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: