وزارت صحت عامه به منظور تشویق کارکنان خدمات صحی، امروز (دوشنبه، ۱۴ قوس) در مراسمی از «روز ملی کارکنان صحی جامعه» گرامی‌داشت کرد.

نورمحمد، کارکن صحی در ولایت سرپل، به سلام‌وطندار می‌گوید که برای روستانشینان آگاهی‌دهی و عرضه‌ی خدمات اولیه‌ی صحی می‌کند و بابت آن، ماهانه ۱۰۰ افغانی حقوق به دست می‌آورد که برایش بسنده نیست.

نورمحمد، می‌افزاید: «مسئولیت اساسی ما آموزش‌دهی مسائل صحی، درمان بیماری‌های معمولی، تقویت سیستم رجعت‌دهی به شفاخانه‌ها، عرضه‌ی خدمات تنظیم خانواده در جامعه و شرکت در کارزارهای تطبیق واکسین می‌باشد. اما ما ماهانه ۱۰۰ افغانی حق‌الزحمه داریم و این کافی نیست.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

در همین حال، مینه، یکی دیگر از کارکنان صحی در ولایت کندهار، به سلام‌وطندار می‌گوید که از ناداری رنج می‌برد. او می‌گوید که ماهانه در برابر ارائه‌ی خدمات اولیه‌ی صحی، فقط و فقط ۲۰۰ افغانی دریافت می‌کند.

مینه می‌افزاید: «ما خوش‌حال هستیم که برای خدمت به مادران باردار و کودکان مبتلا به سوءتغذیه، به روستاهای دوردست می‌رویم و کمک می‌کنیم؛ اما مشکلات اقتصادی برای ما رنج‌آور است و دست‌مزد ما کافی نیست.»

با این حال، مسئولان وزارت صحت عامه، تأیید می‌کنند که حقوق کارکنان صحی با توجه به کارکرد آنان، اندک است.

حبیب‌الله آخوندزاده حامد، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه، می‌گوید که برای افزایش دست‌مزد کارکنان صحی تلاش می‌کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

او می‌افزاید: «وزارت صحت عامه بیش از ۳۰ هزار کارکن صحی در روستاهای کشور دارد که ۵۰ درصد این رقم را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در مناطق دوردست به مردم عرضه‌ی خدمات می‌کنند.»

مسئولان وزارت صحت عامه، می‌گویند که آموزش و ارتقای ظرفیت کارکنان صحی، از برنامه‌های این وزارت در مناطق دوردست است که این برنامه روستانشینان را برای دست‌رسی به خدمات اولیه‌ی صحی کمک می‌کند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: