روز گذشته تظاهرات باشنده‌گان میدان‌وردک در ولسوالی بهسود این ولایت به خشونت کشیده شد. نیروهای امنیتی زیر فرماندهی پولیس میدان‌وردک بر معترضان شلیک کردند که در نتیجۀ آن شماری از آنان کشته و زخمی شدند.

مهدی راسخ، نمایندۀ مردم میدان‌وردک در مجلس نماینده‌گان امروز (شنبه، یازدهم دلو/بهمن) در یک نشست اعتراضی در کابل می­گوید که حکومت غیرنظامیان را در بهسود به رگ‌بار بسته است. به گفتۀ آقای راسخ، نیروهای امنیتی در کنار کشتار غیرنظامیان، شماری از آنان را نیز گروگان گرفته‌اند.

این عضو مجلس نماینده‌گان می‌افزاید که خواستار توجه شورای امنیت ملی به روی‌داد اخیر در ولسوالی بهسود میدان‌وردک شده‌اند؛ اما این شورا بی‌تفاوتی پیشه کرده است.

باشنده‌گان میدان‌وردک نیز می‌گویند که شماری از نزدیکان‌شان از سوی نیروهای امنیتی به گروگان گرفته شده‌اند.

عزیزالله سخی‌زاده، باشندۀ ولایت میدان‌وردک می‌گوید: «تقریبا ده تن از اعضای خانوادۀ ما در آن‌جا اسیر اند و بچۀ کاکایم هم شهید شده است. این نقطۀ ضعف‌شان است که مردم را سپر قرار داده و مردم را حتا به رفت‌وآمد نمی­مانند. این مردم را نگران ساخته است.»

محمدسخی یعقوبی، دیگر باشندۀ میدان‌وردک می‌گوید: «باید کسانی که نیروهای امنیتی را روان کرده ولو که رئیس‌جمهور باشد یا وزیر دفاع یا وزیر داخله باشد که روان کرده، حداقل به مردم پاسخ‌گو باشد. گناه مردم چیست؟»

علی‌اکبر قاسمی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس نماینده‌گان نیز در این نشست اعتراضی می­گوید، در حالی که تأمین امنیت مردم وظیفۀ اصلی حکومت است؛ اما در این کار موفقیت زیادی نداشته است.

اصغر سروش، مسئول برگزاری این نشست با خوانش قطع‌نامه­یی می­گوید که حکومت باید هرچه زودتر به نیروهای امنیتی اعزامی در بهسود دستور دهد تا حمله بر غیرنظامیان را متوقف و ساحه را ترک کنند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله پیش از این گفته است، از چند روز به‌ این‌سو نیروهای امنیتی برای معرفی فرماندهان جدید پولیس برای ولسوالی‌های حصه‌های اول و دوم بهسود و تقویت پاسگاه‌های پولیس به این منطقه رفته‌اند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت داخله، شماری از افراد به‌نام تظاهرات ساختمان ولسوالی بهسود را محاصره کرده بودند و از شماری از مردم محل نیز در این تظاهرات سوءاستفاده شده بود.

آقای آرین تأیید کرده است که در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد مسلح وابسته به فرمانده علی‌پور، ۹ تن از افراد او کشته و شماری از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان هم زخمی شدند.

اما مهدی راسخ در فیس‌بوک نوشته است: «نیروهای امنیتی تحت فرمان فرمانده پولیس میدان‌وردک بر اعتراض‌کننده‌گان مردمی، موسفیدان و فرهنگیان، شلیک کرده‌‌اند و شماری زخمی در خیابان مانده و موسفیدان در کنار مسجد و داخل یک هوتل گروگان مانده‌اند.»

خواستیم دیدگاه شورای امنیت ملی را در این گزارش داشته باشیم؛ اما موفق نشدیم.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: