Asset 1SWN

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد از عواقب فاجعه‌بار «فراموشی» افغانستان هشدار داد

گراندی

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان، نسبت به عواقب فاجعه‌بار «فراموشی» افغانستان توسط جامعه جهانی هشدار داده و بر اهمیت یافتن راه‌حل‌ها برای بیجاشده‌گان در این کشور تأکید کرده است.

فیلیپو گرندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در سفری که به افغانستان داشته است، از جامعه جهانی درخواست کرده که به حمایت‌شان از افغانستان در این «مقطع حساس» تاریخی متعهد بمانند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان هم‌زمان با گشایش کنفرانس ژینوا، به حمایت جدی از پناهنده‌گان، بیجاشده‌گان و عودت‌کننده‌‎گان افغانستانی تأکید کرده است.

فیلیپو گرندی در سفری که به افغانستان داشته، از ولایت‌های کابل، بامیان و پروان دیدن کرده است.

در اعلامیه‌یی که از نشانی کمیشنری سازمان ملل متحد روز دوشنبه، سوم قوس به نشر رسید، به کاهش خشونت‌ها، کشتار، معلولیت، ترور و بیجاشده‌گی غیرنظامیان افغانستانی تأکید شده است.

در اعلامیه به نقل از کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناه‌هنده‌گان آمده است که میلیون‌ها شهروند افغانستانی منتظر نیتجۀ گفت‌وگوهای صلح و تعهد جامعه جهانی بر حمایت این کشور در آینده اند.

گرندی گفته است: «عدم موفقیت در هر دو صورت باعث می‌شود که افغانستان با عواقب فاجعه‌بار، از جمله بیجاشده‌گی با حجم وسیع‌تر، روبه‌رو شود. در دهه‌های گذشته چندین‌بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم. این سناریوی فاجعه‌بار نیاز به بسیج قابل توجهی کمک‌های بشردوستانه در چالش‌برانگیزترین شرایط امنیتی و لوجستیکی دارد.»

در اعلامیه تصریح شده است که به دلیل درگیری در سال ۲۰۲۰، نزدیک به سه‌صد هزار شهروند افغانستانی بیجا شده‌اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان تأکید کرده که «بیجاشده‌گان داخلی مانند سه میلیون بیجاشدۀ قبلی و نه میلیون تنی که به دلیل ادامه بحران COVID-19 معیشت خود را از دست داده‌اند، نیازمند حمایت بشردوستانه اند.»

در اعلامیه آمده است که پس از ۴۰ سال، پناهنده‌گان افغانستانی هم‌چنان یکی از «بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین» شرایط بیجاشده‌گی زیر چتر این اداره را تشکیل می‌دهند.

گرندی به حمایت از ۲.۴ میلیون پناه‌جوی افغانستانی دارای مدرک که در کشورهای منطقه زنده‌گی می‌کنند، از سوی این سازمان تأکید کرده است.

کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان گفته است: «در میان همه چالش‌های پیش‌روی افغانستان امروز، علاقه‌مند شدم تا از نزدیک شاهد تعهد مجدد دولت افغانستان، از جمله حمایت از پروژه‌های موثر در مناطق اولویت عودت برای کمک به ادغام مجدد عودت‌کننده‌گان و بیجاشده‌گان باشم.»

او بحث‌های دوجانبه را برای صدور اسناد به افغانستانی‌های مقیم ایران و پاکستان تحسین کرده و گفته است: «از آن‌جایی که دولت‌ها تلاش می‌کنند تا رفت و آمدها را به شیوه انسانی، عادلانه، مصئون و موثر تنظیم کنند، این روند باید ادامه یافته و از سوی هر سه کشور – افغانسان، ایران و پاکستان – حمایت شود.»

به اشتراک بگذارید:
اخبار و تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

فیسبوک

توییتر

تلگرام