روز جهانی قلب؛ بیمارداران: به مرکزهای درمانی بیماری‌های قلبی دست‌رسی نداریم

هم‌زمان با ۲۹ سپتمبر، روز جهانی قلب، بیمارداران و شماری از خانواده‌هایی که کودکان شان به بیماری سوراخ قلب مبتلا اند، می‌گویند که در ولایت‌های شان به مرکزهای درمانی بیماری‌های قلبی دست‌رسی ندارند.

جان‌باختن حسن نصرالله نگرانی‌ها از گسترش یک جنگ «تمام‌عیار» در خاورمیانه را افزایش داده است

جان‌باختن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی از گسترش یک جنگ «تمام‌عیار» در خاورمیانه را افزایش داده است. جان‌باختن دبیرکل حزب‌الله لبنان، محکومیت‌ها و واکنش‌ها گسترده‌ی کشورهای منطقه و جهان را به هم‌راه داشته است.

دفتر تیکا در بلخ یک مکتب ساخت

مسئولان ریاست معارف بلخ، می‌گویند کار ساخت یک مکتب هشت‌صنفی که با پشتیبانی مالی دفتر تیکا ساخته شده، تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. ساختمان این مکتب که در شهر مزارشریف ساخته شده و حدود ۳۰۰ هزار دالر امریکایی هزینه برداشته، امروز گشایش یافته و به بهره‌برداری رسیده است. میکایل تاش‌دمیر، رییس تیکا در شمال افغانستان، می‌گوید که این مکتب دارای هشت صنف درسی، ساحه‌ی سبز و تفریح‌گاه برای بازی کودکان است و به درخواست معارف کشور ساخته شده است.

بیش از ۹۰۰ خانواده در غزنی از آب آشامیدنی بهره‌مند شدند

صلاح‌الدین صافی، مسئول حوزه‌ی مرکزی مؤسسه‌ی «داکار»، به سلام‌وطندار می‌گوید که کار این شبکه‌ی آب‌رسانی در این روستا به هزینه‌ی بیش از چهار میلیون افغانی به کمک مالی مؤسسه‌ی «داکار» تکمیل و امروز (یک‌شنبه، ۸ میزان) به گونه‌ی رسمی گشایش یافته و به بهره‌برداری رسیده است.

شماری از ورزش‌کاران می‌گویند ورزش در افغانستان رشد کرده است

گفت‌وگوی سلام‌وطندار با ۱۸ ورزش‌کار در رشته‌های مختلف، نشان می‌دهد که ورزش افغانستان در سال‌های پسین رشد داشته است. در این گزارش، با هشت ورزش‌کار در تیم‌های ملی و ۱۰ ورزش‌کار آزاد در رشته‌های مختلف در کابل گفت‌وگو شده است. ۱۰ تن از این ورزش‌کاران گفته اند که ورزش افغانستان در سه سال گذشته رشد خوبی داشته است.

گوترش: منطقه تحمل یک جنگ «همه‌جانبه» را ندارد

به دنبال کشته‌شدن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته که چرخه‌ی خشونت در منطقه باید متوقف شود. او، در حساب کاربری اکس خود، با هشدار از یک جنگ تمام‌عیار در منطقه نوشته که همه‌ی طرف‌ها باید از لبه‌ی پرتگاه عقب‌نشینی کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر تأکید کرده که شهروندان لبنان، اسرائیل و منطقه تحمل یک جنگ «همه‌جانبه» را ندارند.