هر چند پذیرش پناهجویان با شیوع ویروس کرونا در آلمان محدود شده است. اما یک بررسی تازه نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۸۰۰ کودک و نوجوان از آغاز سال جدید میلادی تا ماه مارچ‌، ناپدید شده‌اند.

بیشتر این کودکان اهل افغانستان و سوریه‌اند.

بیشتر کودکان و نوجوانان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه یونان و ایتالیا وارد آلمان می‌شوند. برخی هم از طریق الحاق به خانواده‌ها و قاچاقی وارد آلمان می‌شدند.

اما این کودکان چرا و گونه ناپدید شده‌اند؟ حکومت فدرال آلمان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «احتمالاً بیشتر این کودکان و نوجوانان به سن بلوغ رسیده‌اند و دیگر در شمار کودک و نوجوان شمرده نمی‌شوند.»

شماری از این کودکان و نوجوانان هم فرانسه و سویس را نسبت به آلمان ترجیح می‌دهند.

طبق قانون «دابلین» مهاجران و پناهجویان پس از رد مرز به نخستین کشوری که ثبت‌نام کرده‌اند، برگشتانده می‌شوند، اما بعضی وقت‌ها به دلیل ناآگاهی و مشورۀ نادرست، سال‌ها میان کشورهای اروپای سرگردان می‌مانند.

آلمان تاکنون هیچ گزارشی در پیوند به آدم‌ربایی به دست نیاورده است.

هنوز شمار کودکان و نوجوانان ناپدیدشده مشخص نیست. یک کروه رسانه‌یی آلمان در آخرین گزارش خود شمار نوجوانان و کودکان ناپدیدشده را به ترتیب ۱۰۷۴ و ۷۱۱ تن اعلام کرد. آلمان با وجود محدودیت‌های مرزی و وخامت وضعیت اجتماعی، هنوز افراد آسیب‌پذیر را به عنوان پناهجو می‌پذیرد؛ انتقال ۵۰ کودک بی‌سرپرست در اوج همه‌گیری کرونا به جزیره‌های لسبوس، ساموس و کیوس یکی از این موارد است. بیشتر این کودکان اهل سوریه، اریتره و افغانستان‌اند.

این کودکان به دلیل شیوع کرونا، در قرنطین به سر می‌برند. سازمان حقوق بشر گفته است، آلمان باید کودکان بیشتری را بپذیرد، «تا این جهنم از وجود کودکان تخلیه شود.»

سازمان حمایت از کودکان نیز از فاجعه‌ در اردوگاه‌های مهاجران هشدار داده است. این سازمان اعلام کرده که «تمام کودکان و افراد آسیب‌پذیر از اردوگاه‌های یونان منتقل شده و این اردوگاه‌ها تخلیه شوند.»

اما هایکو ماس، وزیر داخلۀ آلمان که به اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه و ضد مهاجرتی در اروپا مشهور است، گفته که سایر کشورهای اروپایی باید همبسته‌گی خود را نشان داده و برای پذیرش پناهجویان و افراد آسیب‌پذیر مسئولیت خود را ادا کنند.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: