هم‌زمان با ادامه‌ی جنگ میان فلسطین و اسرائیل و جنگ میان روسیه و اوکراین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت هفتادوهشتمین سال‌روز تأسیس این سازمان با پخش پیامی در حساب کاربری «ایکس» این سازمان، خواستار اتحاد همه کشورها شده است.

آنتونیو گوترش، در این پیام گفته است: «منشور سازمان ملل متحد که ۷۸ سال پیش از امروز لازم‌الاجرا شد، ریشه در روح ما برای ازبین‌بردن اختلافات، ترمیم روابط و ایجاد صلح دارد. ما جهانی تقسیم‌شده‌ایم، ما می‌توانیم و باید ملت‌های متحد باشیم.»

سلام‌وطندار را در شبکه‌ی «ایکس» دنبال کنید

دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی خواهان اتحاد کشورهای جهان شده است که از جنگ روسیه و اوکراین بیش از دو سال می‌گذرد و این جنگ هنوز هم ادامه دارد؛ از دو هفته به این سو جنگ شدید میان اسرائیل و فلسطین نیز شدت گرفته است و دو هفته از پایان درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد.

آگاهان روابط‌ بین‌الملل اما با اشاره به جنگ‌های جاری میان شماری از کشورها و نقض صریح حقوق بشر در بیش‌تر کشورها، می‌گویند که سازمان ملل در پیش‌برد اساسی‌ترین هدف‌هایش چون تأمین صلح، تأمین حقوق بشر و جلوگیری از جنگ ناکام بوده و سیاست‌های این سازمان متأثر از منافع کشورهای ابرقدرت است.

عبدالجبار اکبری، آگاه روابط بین‌الملل، می‌گوید که سازمان ملل متحد تا کنون نتوانسته است رکن اجرایی خود را درست عملی کند.

از سویی هم، عبدالواحد حکیمی، دیگر آگاه‌ روابط‌ بین‌الملل، به این باور است که سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهدافش، باید به گونه‌ی بی‌طرفانه و عادلانه رفتار کند.

آقای حکیمی‌، می‌افزاید که سازمان ملل متحد نباید تنها به اعلامیه‌ها اکتفا کند؛ بل نیاز است برای تأمین صلح وارد عمل شود.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

او تأکید می‌کند: «ساختار سازمان ملل متحد باید تغییر کند. شورای امنیت تنها شامل کشورهای ابرقدرت است که تنها حق تصمیم‌گیری دارد؛ در حالی که در مورد مشکلات یک کشور باید راه حل را از زبان‌ همان کشور بگیرد. اگر این‌ها بر تصورات و خیالات خود نسخه‌پیچی کنند، ناکام‌ اند.»

سازمان ملل متحد در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۵، پس از جنگ جهانی دوم به منظور تأمین امنیت جهانی، جلوگیری از جنگ و تأمین حقوق بشر، ایجاد شده است.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: