در ادامه‌ی دیدارهای سرپرست وزارت امور داخله‌ی حکومت امارت اسلامی و هیئت هم‌راهش با مقام‌ها و مسئولان امارات متحده‌ی عربی، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، به تازگی با پخش جزئیات تازه‌ از نتیجه‌ی این دیدارها در حساب کاربری اکس خود نوشته که در برخی از موردها به ویژه هم‌کاری‌های اقتصادی و امنیتی میان دو کشور، توافق‌هایی انجام شده است.

مجاهد، گفته که هم‌کاری ابوظبی در حفظ وضعیت کنونی افغانستان، تلاش‌های دوجانبه به خاطر امنیت در منطقه و سهیم‌شدن امارات متحده‌ی عربی در بازسازی افغانستان، بخشی از این توافق‌ها است.

او افزوده است: «سرپرست وزارت داخله‌ی کشور که به امارات متحده‌ی عربی سفر کرده، در موارد ذیل با مسئولین آن کشور گفت‌وگو و توافقات داشته است؛ تقویت روابط بین هر دو کشور، جلب هم‌کاری امارات متحده‌ی عربی در بخش‌های صحی و ساختمانی ارگان‌های امنیتی افغانستان، موضوع رهایی زندانیان افغان از زندان‌های امارات متحده‌ی عربی که پذیرفته شد. اجازه‌ی صادرکردن ویزا برای افغان‌ها، هم‌کاری در حفظ وضعیت کنونی و نیز تلاش‌های دوجانبه به خاطر امنیت در منطقه.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

با این حال، شماری از آگاهان مسائل سیاسی، با اشاره به افزایش روابط کشورهای منطقه با افغانستان چون گسترش روابط اقتصادی چین، تلاش‌های روسیه برای به‌رسمیت‌شناسی حکومت سرپرست، حذف نام امارت اسلامی از فهرست گروه‌های هراس‌‌افکن قزاقستان و توافق‌ هم‌کاری امارات متحده‌ی عربی با افغانستان، می‌گویند که افغانستان در حال ورود به مرحله‌ی تازه‌ای از تحولات است.

محمود اضطرابی، آگاه مسائل سیاسی، در این باره به سلام‌وطندار می‌گوید: «تحرکات اخیری که در عرصه‌ی روابط بین‌الملل ایجاد شده، به ویژه از سوی امارت اسلامی، این نشان‌دهنده‌ی یک دیپلماسی فعال است و یک امید است که امارت اسلامی از انزوای کنونی بیرون برود و سفر این‌ها به امارات خودش یک تحرک جدید است. این نشان می‌دهد که بازی‌های منطقه‌ای شکل دیگری به خود گرفته است.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

محمدباقر محسنی، دیگر آگاه مسائل سیاسی، نیز می‌گوید: «سیاست خارجی امارات متحده‌ی عربی، بر مبنای اقتصاد یا سیاست‌های اقتصادی است. امارات متحده‌ی عربی، یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی به حساب می‌آید؛ باز هم تلاش‌هایی برای تقویت امنیت و نظام قوی، روابط و هم‌کاری‌های کشورها را با افغانستان بیش‌تر می‌کند.»

با این همه، در واکنش به سفر مقام‌های ارشد امارت اسلامی به امارات متحده‌ی عربی، متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا اما از کشورها خواسته است که تحریم‌ها و ممنوعیت‌های سفر مقام‌های امارت اسلامی را رعایت کنند.

گفتنی است که هیئت امارت اسلامی به رهبری سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله، هفته‌ی جاری به ابوظبی رفته‌ است.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: