سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارشش گفته که افغانستان به‌عنوان هفتمین کشور فاسد در جهان شناخته شده است. براساس گزارش این سازمان، افغانستان در شاخص‌های پشتی‌بانی از حقوق بشر، مبارزه با فساد و آزادی‌های مدنی با کسب ۱۶ امتیاز در فهرست فاسدترین کشورهای جهان قرار گرفته است.

کشورهای دانمارک، فنلند و نیوزیلند با کسب ۸۸ امتیاز به‌عنوان پاک‌ترین کشورهای جهان در صدر فهرست قرار دارند؛ اما کشورهای سودان جنوبی، سوریه، سومالی، ونزویلا، یمن، کوریایی شمالی و افغانستان به‌عنوان کشورهای فاسد در این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

با این حال، طارق فرهادی، آگاه مسائل سیاسی و آگاه روابط بین‌الملل، به سلام‌وطندار می‌گوید نبود قانون در افغانستان سبب شده است که افغانستان در فهرست فاسدترین کشورهای جهان قرار گیرد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

او می‌افزاید: «چرا ام‌سال افغانستان در صدر کشورهای فاسد قرار گرفت؟ دلیلش این است که در افغانستان قانون نیست. این شاخص این‌طور حساب می‌کند که در کشوری که قانون نباشد، در حقیقت حساب سرمایه‌گذاری و این مسائل هم درست معلوم نمی‌باشد.»

در همین حال، شماری دیگر از آگاهان مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گویند که با تسلط امارت اسلامی در افغانستان دیده می‌شود که هنوز هیچ کس و هیچ گروهی نتوانسته است در این کشور جلوی فساد را بگیرد.

آگاهان می‌افزایند که اگر امارت اسلامی در صدد محو فساد است، باید یک نهاد مشخص برای مبارزه با فساد ایجاد کند. به گفتۀ آنان، امارت اسلامی باید گزارش‌های سالانۀ خود را به‌طور شفاف به مردم ارائه کند تا مردم از عمل‌کردهایش باخبر شوند.

عبدالجبار اکبری، یک تن از آگاهان مسائل سیاسی، می‌گوید: «این‌که امارت اسلامی در جغرافیای افغانستان تسلط حاصل کرد و یک سال از عمر امارت اسلامی می‌گذرد و ما شاهد این هستیم که هیچ کس و هیچ گروهی نمی‌تواند فساد را از افغانستان برچیند. حتی شما دیدید که چندی پیش یکی از سخنگویان امارت اسلامی گفت که در شرایط فعلی در دستگاه دولتی ما فساد را می‌بینیم.»

نورشاه نورانی، یک تن دیگر از آگاهان مسائل سیاسی، نیز می‌گوید: «در این مسأله راه حل این است که امارت اسلامی گزارش‌های سالانۀ خود را برای مردم و ملت ارائه کند تا ملت بداند که بودجه و عواید کجا می‌رود.»

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

از سویی هم، امارت اسلامی گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل دربارۀ افغانستان را «مضحک»، دور از واقعیت و «پروپاگاند» می‌خواند. بلال کریمی، از معاونان سخنگوی امارت اسلامی، به سلام‌وطندار می‌گوید که با روی‌کارآمدن دوبارهٔ امارت اسلامی در افغانستان، جلوی فساد گرفته شده و میزان شفافیت نیز بلند رفته است.

آقای کریمی تأکید می‌کند در صورتی که مدارک و شواهدی از فساد در اداره‌های دولتی وجود داشته باشد، علیه آن اقدام خواهند کرد.

این در حالی‌ست که افغانستان در سال ۲۰۲۰ با ۱۹ امتیاز در جای‌گاه شانزدهم فهرست فاسدترین کشورهای جهان قرار گرفته بود و در سال ۲۰۲۱ با ۹ پله سقوط، جای‌گاه هفتمین کشور فاسد جهان را از خود کرده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: